orang sedang golek-golek(s)ㅎㅎ


Instagram
NOTICE ME SENPAI
SYA
[2♡17]-Currently doin Foundation in Law at UITM Dengkil.

$


Assalamualikum! Syahirahyusri - 19 - Blog about : personal life | blog tutorials & stuffs | short stories | girl stuffs


Entry About Link Stuff




Let's Click !



N♡te t♡ self :

The only thing you'll be sorry in the future is to do things without a purpose. Be rich, not only on numbers but focus more on experiences. Be strong, to know that failures are the keys to success. Be kind, it's our responsibility to build a better world. Be thankful, and you'll find happiness in little things. Greater things are waiting ahead, all you need is to believe, look forward and stay positive.

((always keep in touch))

ayah

assalamualaikum ... 

2 hari yang lepas , 
ayah ada hantar satu text yang panjang lebar di whatsap . 
sejujurnya , aku bukanlah sejenis manusia yang suka baca text yang panjang berjela jela . 
tapi disebabkan ianya dikirimkan oleh ayah , 
mahu atau tidak , aku mesti baca :)

tersentap aku . 
sedih pun ada . 
sedar bahawa selama ini aku bukanlah seorang anak yang sempurna akhlaknya :')



"apa yang kita tidak tahu tentang seorang ayah ?"
mungkin ibu lebih kerap menelefon untuk menanyakan khabar kita setiap hari.
Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk berbuat demikian ?
ayah selalu tanya , "telefon lah anak tu, tanya dia keadaan nya bagaimana ..."

semasa kecil, ibu lah yang sering mendukung kita . tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang dari kerja dengan wajah yang letih ayahlah yang selalu menanyakan apa yang telah kita lakukan seharian ....

saat kita sakit atau demam , ayah sering membentak "kan ayah dah kata jangan main hujan ! kan ayah dah kata jangan minum air sejuk , nanti batuk !" tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau ??!

ketika kita remaja ,
kita meminta izin untuk keluar bersama rakan-rakan ,
ayah dengan tegas berkata "tidak boleh !"
sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita ?
kerana bagi ayah , kita adalah sesuatu yang sangat berharga .

saat kita sudah dipercayai ,
ayah pun mula melonggarkan peraturannya .
maka kita telah melanggar kepercayaan nya ...
ayah setia menunggu kita diruang tamu , dengan hati yang sangat risau .
ayah marah kita ,
tahukah kita ayah cuma tidak mahu terjadi sesuatu yang buruk pada kita apabila kita keluar sehingga lewat malam ?

setelah kita dewasa ,
ayah telah menghantar kita ke sekolah atau universiti untuk belajar ,
disaat kita memerlukan macam-macam untuk keperluan kuliah,
ayah hanya mengerutkan dahi tanpa menolak beliau memenuhinya .

saat kamu berjaya ,
ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu .
ayah akan mengukir senyuman bangga ...
walaupun kadangkala ayah macam buat buat tak tahu (buat don't know) ,
tapi tahukah kamu , sebaik kamu pergi ,
ayah akan ceritakan pada ibu betapa dia kagum dan bangga terhadap kita ? :')

sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita daripada ayah ,
ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya ,
dan akhirnya ,
saat ayah melihat kita duduk di atas pelamin bersama pasangan kita ,
ayah pun tersenyum bangga .

apakah kita tahu ,
bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis ???

ayah menangis kerana ayah sangat bahagia ,
dan beliau pun berdoa ,
" Ya Tuhan , tugasku telah selesai dengan baik. Bahagiakanlah putera puteri kecilku yang manis bersama pasangannya " ...

setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita menjenguk beliau bersama cucu-cucunya sekali .
dengan rambut yang kian memutih dan badan yang tidak lagi kuat untuk menjaga kita ....

itulah pengorbanan seorang ayah ...
apakah kita masih belum sedar ???
masih memandang kemarahan ayah itu alasan untuk kita bencikan ayah ?
percayalah ...
dia orang yang paling rindukan kamu walaupun kerinduan ibu barangkali lebih menyerlah ...
tapi tidak dinafikan , kerinduan ayah terhadap kita mungkin melebihi kerinduan ibu pada kita .

kita cium pipi ibu ,
ayah hanya tersenyum melihat .
tahukah kita yang kita telah berlaku tidak adil terhadap ayah ???
apakah ayah tidak layak mendapat ciuman sama yang kita berikan kepada ibu ?
kamu lupa masa kamu kecil ,
ayah mendukung kamu lalu menciummu ?

renungkanlah ~

p/s :
insan yang digelar ayah ,
sinomin dengan sifat egonya ,
tapi hati mungkin lebih lembut dari hati ibu .

Labels: ,


Copyright. All rights Reserved | syahirahyusri Official Blog ♥